Kirja Poetisk verklighet paljastaa uuden puolen 1920–1940-lukujen taiteesta, muodista ja muotoilusta. Mielikuvissamme aikakausi on tiukkailmeistä funktionalismia, poikatyttömuotia, tummasävyisiä maisemia ja abstraktia taidetta, mutta vähemmän tunnettua on se, että silloin janottiin myös kauneutta, romantiikkaa ja elämäniloa. Moni suomalainen taiteilija sai tuolloin vaikutteita Pariisissa vallalla olleesta elämäniloisesta jälki-impressionismista. Ranskalaisten ”poeettisen todellisuuden maalareiden” teoksia ostettiin runsaasti suomalaisiin kokoelmiin, ja muiden muassa Tove Jansson, Yngve Bäck, Hjalmar Hagelstam ja Sam Vanni maalasivat värikkäitä teoksia ranskalaisen taiteen innoittamina.
Paratiisilliset puutarhat, koristeellisuus ja historiasta inspiroituminen ovat nekin kirjan teemoja. Teoksessa esitellään ensimmäistä kertaa tyylipukuja 1920-lukujen Suomesta ja Norjasta. Leveähelmaiset leningit uudelleentulkitsivat menneiden vuosisatojen muotia, ja historiasta ammennettiin myös sisustuksissa ja huonekalutuotannossa. Aikakauden kauneudenkaipuu näkyy niin puutarhasuunnittelussa kuin koristeellisessa muotoilussa sekä Birger Kaipiaisen keramiikkamaalauksissa.
Boken Poetisk verklighet avslöjar en ny sida av 1920–1940-talets konst, mode och formgivning. Vi föreställer oss eran som en tid av stram funktionalism, garçonne-modet, mörka landskapsvyer och abstrakt konst. Vad som är mindre känt är att det också fanns en längtan efter skönhet, romantik och livsglädje. Många finländska konstnärer var vid den här tiden influerade av den levnadsglada postimpressionismen som var förhärskande i Paris. Verk av franska ”målare av poetisk verklighet” köptes i stora mängder till finländska samlingar, och bland annat Tove Jansson, Yngve Bäck, Hjalmar Hagelstam och Sam Vanni målade färgrika verk inspirerade av den franska konsten.
Paradisiska trädgårdar, ornament och inspiration från historien är också teman i boken. I verket presenteras stilklänningar från 1920-talets Finland och Norge för första gången. Klänningar med vid kjol blev nytolkningar av tidigare århundradens mode, och också inom inredningsdesign och möbelproduktion tog man idéer från historien. Epokens skönhetslängtan återspeglas såväl i trädgårdsdesign som i dekorativ formgivning och i Birger Kaipiainens keramiska målningar.